کد خبر : 92992
تاریخ انتشار : 9 دی 1391 10:45
تعداد مشاهدات : 956

کسب موفقیت


به گزارش ستاد خبری نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ، از مجموع 150 مقاله ارسالی برای کنفرانس50 مقاله انتخاب شده است که از بین این تعداد 6 مقاله به عنوان مقاله برتر معرفی شده اند. در روز افتتاح کنگره از دومقاله برگزیده دکترجمیله احمدازمالزی ودکترامیدعلی مسعودی  از ایران با اهدا لوح بلورین کنگره تقدیرشد.
این مقالات در برگیرنده موضوعاتی مانند: نقش روابط عمومی در ترویج محصولات اسلامی؛ روابط عمومی اسلامی، جامعه و اخلاق حرفه ای؛ خلق يك تصوير خوب از باور اسلامي؛ نوآوري در روابط عمومي: چشم اندازها و گرايش های بين المللي؛ روابط عمومی اسلامی در روش و سیره پیامبراسلام(ص) و روابط عمومی اسلامی هستند. نویسندگان مقالات تلاش کرده اند، با توجه به محورهای اعلام شده در کنگره، نظریات و تجارب خود را با همتایان بین المللی خود به اشتراک بگذارند.
عناوین مقالات انتخاب شده خارجی و ایرانی کنگره عبارتند از:

نقش روابط عمومي در ترويج محصولات اسلامي در دنيا: مورد مطالعاتي مالزي

این مقاله توسط دكتر جميله احمد، دانشیار و رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه سینز مالزی نوشته شده است و نگارنده در چکیده مقاله به موضوعات زیر اشاره کرده است:
بازار محصولات حلال در دنيا در حال حاضر 2 تريليون دلار آمريكا تخمين زده مي شود (اندرو وايت؛ 2012). به گفته وايت، بازار جهاني صداي مصرف كنندگان مسلمان را شنيده است اما هنوز نمي داند كه چگونه اين بازار را مديريت نمايد. كارگزاران روابط عمومي، براي درك چالش بازار جهاني، نيازمند به كارگيري ابزارهاي تبليغاتي استراتژيك هستند. مالزي از سال 1983 وارد حوزه بانكداري اسلامي شده است. از آن زمان تا كنون مالزي داراي سيستم مالي اسلامي و صنعت حلال شده است. وزارت بازرگاني مالزي دريافت كه فرصت طلايي در بازار حلال جهاني وجود دارد كه ارزش سالانه آن 7/2 تريليون دلار آمريكا است. در سال 2012، ارزش صادرات مالزي در حوزه محصولات حلال به 4/35 ميليارد رينگت رسيد. دولت با اعلام بودجه سال 2013 خود كسب وكارها را به رشد بازارهاي اسلامي تشويق كرد. از جمله برنامه هاي تشويقي كسر ماليات براي اوراق قرضه خصوصي اسلامي و معافيت گمرك براي تسهيلات مالي در بانكداري اسلامي است كه به طور قطع سبب رشد صنايع مي شود. همزمان، صنعت حلال در سال 2013، 200 ميليون رينگت بودجه دريافت مي كند. در اين مقاله به نقش روابط عمومي در ترويج محصولات اسلامي در دنيا پرداخته مي شود.

روابط عمومی اسلامی در روش وسیره پیامبراسلام(ص)

دکتر امیدعلی مسعودی، عضو هیات علمی کنگره وعضوهیات علمی دانشگاه سوره در مقاله ای که به کنگره ارائه داده اند، موضوع روابط عمومی اسلامی در روش پیامبر اسلام(ص) را برررسی و تبیین کرده اند.
درچکیده ارائه شده به دبیرخانه کنگره چنین آمده است:
روابط عمومی، مفهومی ارتباطی است که در دوره مدرن وآغاز قرن بیستم در آمریکا مطرح شد. با بررسی مختصری می توان تاریخ پیدایش این مفهوم را به حداقل چهارده قرن پیش و ظهور دین اسلام مرتبط دانست.
اسلام دینی است که برای عرصه های مختلف زندگی اجتماعی بشر قوانین وآدابی کارآمد ارائه کرده است. روابط عمومی نیزیکی از عرصه های مهمی است که در دین اسلام به آن توجه خاصی شده است. علاوه برتاکیدات قرآن کریم به عنوان قانون اساسی اسلام بر راهنمایی و نجات انسان در درون اجتماع، در بررسی شیوه های تبلیغی وارتباطی پیامبراسلام(ص) نیز می توان مولفه های روابط عمومی اسلامی را احصا کرد.
ازجمله این مولفه ها: مکان ارتباطی، روابط انسانی، مدیریت ارتباطی، همدلی، گفتگو، نامه نگاری وتبلیغات است که در این نوشتار با روش تحقیق اسنادی به معرفی آن ها پرداخته شده است.

خلق يك تصوير خوب از باور اسلامي

اُنايگول تورژان، استاد گروه تلويزيون/ راديو و روابط عمومي دانشگاه ملي ال.ان. گوميلو يوراسيان قزاقزستان مقاله خود را با عنوان" خلق يك تصوير خوب از باور اسلامي" به این کنگره ارائه کرده است. وی در چکیده مقاله ارسالی خود به دبیرخانه کنگره نوشته است:
قزاقزستان كشوري است كه در طول 70 سال حكومت اتحاد جماهير شوروي به ناچار تحت سلطه ايدئولوژي هاي كافرانه به سر برده است. بنابراين، مردم قزاقزستان به تدريج قوانين شريعت را فراموش كردند. اما پس از فروپاشي شوروي، به راه و رسم مسلماني خويش بازگشتند. در آن زمان مردم هنوز درك روشني از دين نداشتند و تنها مطالب اندكي از قرآن به گوش آن ها رسيده بود. چنين شرايطي به انواع و اقسام گرايشات مذهبي فرصت داد تا در اين سرزمين توسعه پيدا كنند. بسياري از جوانان بر سر دو راهي بودند كه كدام گرايش مذهبي را انتخاب نمايند و برخي از آن ها به گروه هاي نامعلومي پيوستند. همچنين عده اي عقيده اي متفاوت برگزيدند. اما در حال حاضر شرايط بهبود يافته است. امروزه قزاقزستان سهم بزرگي در ايجاد تحمل و هماهنگي ميان-ايماني دارد. به رغم اين موضوع، اين نگراني وجود دارد كه در برخي كشورهاي غربي با استفاده از فناوري هاي خاص روابط عمومي، تصوير نادرستي از اسلام ارائه شود. در اين رابطه بايد خاطر نشان كرد كه تبليغات اسلامي در اينترنت در مقابل روابط عمومي سياه وجود ندارد. با باور من بايد مدل دقيق و چشم انداز مشتركي از به اشتراك گذاشتن عقايد اسلامي توليد شود. براي حل اين مسأله طرح هاي پيشنهادي به شرح زير وجود دارد:
-براي كار كردن در چنين محيطي، موسسات آموزش عالي كشورهاي مسلمان بايد با اتكا به مهارت هايي همچون تسلط به چند زبان و برخورداري از فرهنگ بالا، متخصصان روابط عمومي خود را مجهز به علوم و تخصص لازم نمایند؛
- متخصصاني كه در حوزه عقايد اسلامي فعاليت مي كنند بايد از دانش كافي درباره رسانه اجتماعي برخوردار باشند؛
- براي روشنگري جنبه هاي دموكراتيك، فرهنگي و انساني عقايد اسلامي، بايد مفهوم مشخصي را بيافرينند؛
- براي ايجاد و ترويج تصويري مطلوب از مسلمانان روشنفكر در سطح ملي و بين المللي، بايد اطلاعات بيشتري را درباره چنين افرادي به اشتراك بگذاريم؛
- براي توسعه فرهنگ اسلامي بايد تا حد امكان از گفتمان سياسي سود جست؛
- با در نظر گرفتن اين حقيقت كه نيمي از مخاطبان را زنان تشكيل مي دهند، برنامه خود را در سطح بين المللي اجرا كنيد تا در توسعه استعدادهاي زنان سهيم باشيد؛
- فرصت هاي بيشتري را براي يادگيري مسلمانان جوان فراهم آوريد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :