کد خبر : 93142
تاریخ انتشار : 6 اسفند 1390 9:17
تعداد مشاهدات : 296

خوانش نشانه های تصویری در ابزارهای تبلیغاتی فرش ایران


مقطع  تحصیلی . شماره  ثبت 383

کارشناسی ارشد صنایع دستی
 
عنوان پایان نامه نظری

خوانش نشانه های تصویری در ابزارهای تبلیغاتی فرش ایران

استاد راهنمای پایان نامه عملی -- استاد راهنما پایان نامه نظری
 سجودی ،  فرزان
استاد مشاور بابک معین ،  مرتضی نام دانشجو مریم قائمی ،  هلینا
ماه دفاع خرداد سال دفاع 1389
چکیده پایان نامه :

 تبلیغات آگاه کننده درباره ی هنرها و صنایع دستی ایران و معرفی آن ها، در سطحی محدود و با حمایت شماری از نهادهای رسمی انجام می پذیرد. از سوی دیگر، تبلیغات تجاری در قالب آگهی های بازرگانی در مجلات، بر روی بیلبوردهای شهری و یا به صورت تیزرهای تلویزیونی فقط در زمینه ی فرش ماشینی و دستباف دیده می شود، و دیگر رشته های صنایع دستی را در بر نمی گیرد. فرش ایرانی، یکی از هنرهای اصیل و سنتی ایران است. اما، برخلاف دیگر هنرها و صنایع دستی ایران ( مانند تذهیب، مینیاتور، خطاطی، منبت، معرق، خاتم کاری و غیره ) که برپایی نمایشگاه های انفرادی یا گروهی از آن ها همراه با اشاره به نام هنرمند یا هنرمندان دخیل است، در هنر فرش ایرانی نقش هنرمندِ طراح، رنگرز و قالی باف اغلب نادیده گرفته می شود و آن چه هویت می یابد و اهمیت بیشتری پیدا می کند، محصول نهایی تولید شده یعنی همان فرش بافته شده است. افزون بر این، هویت یابی فرش های دستباف کنونی ایران تحت نام و نشان یک شرکت تجاری خصوصی و برند خاص ( که اغلب نام سرمایه گذار اصلی را بر خود دارد و فقط به مکان بافت فرش نیز گاهی اشاره می شود ) شکل می گیرد. بنابراین، در دوره ی معاصر ما شاهد تبدیل شدگی فرش دستباف به یک " کالا " ی تولید انبوه شده هستیم. این پژوهش، با استفاده از تحلیل نشانه شناختی در کنار رویکرد مطالعات فرهنگی، به بررسی چند بیلبورد مربوط به تبلیغات فرش های دستباف و ماشینی در شهر تهران ( در فاصله ی زمانی دی ماه 1387 تا بهمن ماه 1388) و همچنین چند تیزر تلویزیونی به نمایش درآمده در سیمای جمهوری اسلامی ایران ( از سال 1382 به این سو ) می پردازد. البته آن چه در پی می آید، یک تفسیر قطعی از تبلیغات را ارائه نمی دهد، بلکه خوانشی از میان خوانش های نامحدودی است که برای رمزگشایی معنایی زیرساخت در تبلیغات مربوط به فرش های دستباف و ماشینی ایران به کار رفته است، تا با بررسی چگونگی نظم گرفتن و قرارگیری دال ها در سطح تبلیغ، به زیر متن آگهی دست پیدا کنیم و معانی اسطوره ای، ایدئولوژیکی و روان کاوانه ای آن را بکاویم. افزون بر این، شیوه های انتقال معانی و ارزش های فرهنگی در لایه های کلامی و غیر کلامی تبلیغات فرش ایران نیز معرفی می شود. از این رو، می توان درباره ی راه های بهبود آگهی ها در زمینه ی هنر فرش ایران برای معرفی بجا و واقع گراتر آن نیز اندیشید.
کلید واژه ها:
نشانه شناسی، نشانه شناسی فرهنگی، مطالعات فرهنگی، گفتمان، متن، ایدئولوژی، هژمونی، رمزگذاری، رمزگشایی، تبلیغات، فرش دستباف، فرش ماشینی.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :