کد خبر : 96026
تاریخ انتشار : 14 اسفند 1394 8:19
تعداد مشاهدات : 884

گزارش اختصاصی روزنامه اعتماد از جشنواره«بانگ بيداري بهار»

با معرفي پايان نامه هاي برتر، جشنواره انيميشن دانشگاه سوره پايان يافت



تمام توليدات ديزني مثل هم است

اين هفته (از هشتم تا ١٢ اسفند) دانشگاه سوره براي نخستين بار جشنواره «بانگ بيداري بهار» را با موضوع انيميشن و در قالب كارگاه هايي برگزار كرد. باتوجه به اينكه دانشگاه سوره در حوزه انيميشن نوپا است برپايي اين جشنواره قابل توجه بود و با استقبال دانشجويان مواجه شد. 

نشست ها و كارگاه هاي اين جشنواره پيرامون موضوعاتي چون ديجيتال پينت، انيميشن و بازيگري طنز، طراحي كاراكتر، طراحي كانسپت، انيميت، انيميشن تجربه گرا، تدوين، صدا، استاپ موشن، موسيقي، انيميشن اكسپريمنتال و ميزگرد كارگرداني انيميشن برگزار شد. در آخرين روز اين جشنواره و در مراسم اختتاميه بخشي از برنامه به تقدير از احمد عرباني، كاريكاتوريست، پويانما، نويسنده و كارگردان و يوسف صديق كارگردان و پژوهشگر تئاتر عروسكي اختصاص داشت كه با حضور مهدي سماكار از استادان انيميشن صورت گرفت. همچنين در اين بخش پايان نامه هاي برتر دانشجويان دانشگاه سوره ارايه و از پايان نامه هاي برتر تقدير شد. به گفته پرستو كاردگر، دبير اين جشنواره، داوري پايان نامه ها در اين جشنواره از سوي سه داور شامل يك نفر از استادان دانشگاه سوره، يك نفر از بيرون و يك دانشجوي برتر دانشگاه انجام شده است كه به ترتيب عبارتند از: جمال رحمتي، امير سحرخيز و محبوبه محمدزكي. در اين جشنواره كارشناساني چون سهيل دانش اشراقي، سروش صحت، علي درخشي، مهدي علي بيگي، عليرضا خمسه، مريم كشكولي، هايده صفي ياري و...   اما در نخستين برنامه از برنامه هاي روز آخر اين جشنواره، ميزگرد كارگرداني با حضور معين صمدي، حسين صافي و امير سحرخيز برگزار شد. در اين ميزگرد سحرخيز بيشتر به طرح مباحث براي بحث و گفت وگو پرداخت و موضوعاتي مانند اينكه ساخت و كارگرداني فيلم كوتاه چه ويژگي هايي مي طلبد، چرا نتيجه كار كارگردان هاي استوديويي برخلاف كارگردان هاي مولف معمولا به هم نزديك است، يا اينكه چه عناصري در كل كار درگير هستند كه اگر يك طرح را به دو كارگردان بدهيم نتيجه متفاوت است. صمدي نيز توضيحاتي در ارتباط با تفاوت كارگرداني صنعتي يا استوديويي و كارگرداني هنري ارايه كرد. به گفته او: «مهم ترين تفاوت اين دو در شكل گيري اوليه كارها در هسته سه نفره تهيه كننده، نويسنده و كارگردان در كارگرداني استوديويي است. اما در كارگرداني هنري به طورمشخص كارگردان خودش نويسنده اثر و پردازنده آن ايده است و اگر بتواند بودجه كار را تامين مي كند. مهم ترين سرمايه او زمان است.» تاكيد صمدي در اين جلسه بر كارگرداني آثار كوتاه بود و مهم ترين مشخصه كارگردان را براي ساخت اين آثار صبور بودن و توانايي تعامل داشتن برشمرد. 

اما از نظر او «انيميشن يك كار گروهي است و كارگردان با انتخاب عوامل مختلف به قدرت و ارزش كار مي افزايد. براي مثال هدف آنها ديده شدن در يك جشنواره مشخص است و مطابق سليقه داوران آن جشنواره فيلم مي سازند. » اما بحث صافي پيرامون ارايه تعريفي از كارگردان هنري و ويژگي ها و كار او در يك پروژه بود. به گفته او «كارگردان هنري بخشي از توليد بصري فيلم را برعهده دارد و كار كارگردان را تكميل مي كند. وظيفه او تعيين سبك بصري فيلم با نظر كارگردان است. اما متاسفانه كمتر در فيلم ها اين موضوع را تجربه مي كنيم. در فيلم هاي تجربي و هنري كارگردان خودش سبك بصري كار را تعيين مي كند. همچنين انعطاف پذيري كه يكي از ويژگي هاي اصلي كارگرداني است بايد در كارگردان بصري هم ديده شود؛ چراكه او مي تواند پل ارتباطي با ديگر عوامل هنري فيلم مانند طراحي كاراكتر، طراحي فضا، مدلسازي و غيره باشد.» او در ادامه مقايسه اي هم ميان چگونگي كار در استوديوهاي اروپايي و داخلي داشت و گفت: «در استوديوهاي اروپايي هم سليقه هاي بصري متفاوت است. اما نتيجه كار اين مي شود كه مثلا تمامي توليدات استوديو ديزني مانند هم هستند. اين اتفاق از اين رو است كه اتودهاي مختلف زيرنظر كارگردان هنري انجام مي شود اما در نهايت آنچه انتخاب مي شود مطابق سليقه سبك استوديو است.»


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :